در عظيم خلوت من               در عظيم خلوت من / هيچ غير از شکوه خلوت نيست ... ـ فريدون ايل بيگی            به سراغ من اگر می آئيد / نرم و آهسته بيائيد / مباد که ترک بردارد / چينی نازک تنهائی من

        m.ilbeigi@yahoo.fr                                                jeudi, 31. janvier 2019    

  

                  

  آخرين يادداشت اکبر رادی [برای ِ زادروز ِ "بيضائی"]        من لوح مرد فصل هاي صحنه ايران را به لفظ و نمادين به تو تقديم مي کنم تا حريم بقعه ما را به شعله ايمان و مهر منور کني، و به روح صحنه ما رستگاري جاودانه ببخشي. .  

ياد ِمان ِ اکبر رادي

 

 

+ عکسهای "رادی

     بهرام بيضائي   در سن 21 سالگي تحقيق جامعي در مورد شاهنامه و تعزيه که تئاتر سنتي ايران است، انجام داد. او همچنين به يادگيري تاريخ قبل از اسلام پرداخت و با نقاشي آشنايي پيدا کرد.  ده سال بعد را بيضايي به کار تحقيقي در زمينه هنر مشرق زمين و تئاتر يران پرداخت  جواد‌ مجابی : اشعار غلامحسين ‌ساعدی غلامحسين ساعدي
نصراله کسراييان بحث و گفت وگو با کسراييان گزارشي از افتتاحيه نمايشگاه کسراييان
  زندگينامه ، آثار ، فعاليت ها و افراد مرتبط با احمد فرديد     گذشتن از غربزدگي مستلزم تعاطي كلمات است و گرنه ما كه زبانمان ويران است و نسبت به معني و حقيقت كلام و اسم و مسمي و كلمات، بعد و فاصله زيادي پيدا كرده‌ايم چطور مي‌توانيم همه چيز و از جمله گذشته و تفكرگذشته و شرق را طرح كنيم.   گفتگو با آيدين آغداشلو درباره فروغ فرخزاد     به محض اين که هنرمندی اسطوره می شود در ذهن تاريخ جاری شده و زندگيش با مرگ قطع نمی شود. شاعرانی هستند که واقعا مردند و شاعرانی هستند که اصلا نمردند و شاعرانی را هم من می شناسم که در حال مرگ اند حسن زيرک
شعر افراشته  طنز نبود، ، درد و غم مردم بود بعد از پنجاه سال ،  شعر افراشته هنوز ناب ترين طنز است

  افراشته و شعرهای ِ گيلکی اش        

و اينها راهم ببينيد : ويژه نامهء محمد علی افراشته

کمدی خودکشی

اولين يادداشت  احمد شاملو در مقام سردبير  کتاب جمعه   : روزهاي سياهي در پيش است. دوران پر ادباري که، گرچه منطقا عمري دراز نمي تواند داشت. از هم اکنون نهاد تيره ي خود را آشکار کرده است و استقرار سلطه ي خود را بر زمينه ئي از نفي دموکراسي، نفي مليت، و نفي دستاورد هاي مدنيت و فرهنگ و هنر مي جويد.

  اين چنين دوراني به ناگزير پايدار نخواهد ماند، و جبر تاريخ، بدون ترديد آن را زير غلتک سنگين خويش در هم خواهد کوفت. اما نسل ما و نسل آينده، در اين کشاکش اندوهبار، زياني متحمل خواهد شد که بي گمان سخت کمر شکن خواهد بود. چرا که قشريون مطلق زده هر انديشه ي آزادي را دشمن مي دارند و کامگاري خود را جز به شرط امحاء مطلق فکر و انديشه غير ممکن مي شمارند. پس نخستين هدف نظامي که هم اکنون مي کوشد پايه هاي قدرت خود را به ضرب چماق و دشنه استحکام بخشد و نخستين گام  هاي خود را با به آتش کشيدن کتابخانه ها و هجوم علني به هسته هاي فعال هنري و تجاوز آشکار به مراکز فرهنگي کشور بر داشته، کشتار همه ي متفکران و آزاد انديشان جامعه است.                                               ... ادامه

 

 

 

 

ايرج ميرزا :  چادر 

ونگ ( ويژه همايش بزرگداشت نيما . ساری ، 1374 )  

 ياد مان ِ

 " کارو "  

"عبدالحسين نوشين" از صحنه تئاترتهران تا مهاجرت  مسکو

 زندگى نامهء صادق هدايت پرفسور يان ريپکا از ايران شناسان چک گفته است : گروه ربعه در مورد هنر و فلسفه مي دانست چه مي خواهد و آنچه را که مي دانست به ديگران عرضه مي کرد؛ و اين جنبه ي مثبت ايشان بر عقايد اغراق آميزشان مي چربيد؛ و کسي که از پوسته ي سخت ريشخندها و مسخرگي هايشان مي گذشت و به دل آنان نفوذ مي يافت، چيزي جز احساسات ميهن پرستي پاک و آتشين نمي ديد.

عليرضا ذاکر اصفهاني: (ناسيوناليزم رمانتيک) در افکار و آثار صادق هدايت
 شرح حال هدايت به قلم خودش               خيلي از جزئيات است که هميشه انسان سعي مي کند از دريچه چشم ديگران خودش را قضاوت بکند و ازين جهت مراجعه به عقيدۀ خود آن ها مناسب تر خواهد بود محمد بهارلو : پرهيز از نوع و ادغام انواع ادبي
شصت سالگی م.راما      محمّد امينی ، متخلّص به م.راما ، در ۲۳ دی ماه ۱۳۲۶ در لاهيجان ، در يک خانواده ی  متوسّط شهری متولّد شد و تحصيلات ابتدايی و متوسّطه را در همين شهر به پايان رساند . اولين شعری که سرود، در حدود سال ۱۳۴۰ يا  ۴۱ بود و در آن بابيانی زيبا از وضعيت  زندگی طبقات محروم سخن گفته بود.  علي باباچاهي : روحيهام خيلی تغزّلی است ! نصرت رحماني و شعر منادي
  کامبيز درم بخش هنرمندي خستگي ناپذير      کامبير درم بخش طراح و کاريکارکاتوريست، فارق التحصيل هنرستان هنر هاي زيبا تهران .تجربه 50 سال همکاري با مطبوعات صاحب نام ايران و جهان را در پيشينه خود دارد . او بيش از 50 نمايشگاه انفرادي در داخل و خارج برگزار کرده است و در 10 ها نمايشگاه گروهي خارج از کشور شرکت و جوايزي دريافت کرده است

خودکشی مشاهير      بسياری از مشاهير ايران و جهان با خودکشی به‌زندگی خود پايان دادند،

 

پوران فرخ زاد : مسيح مادر   (نشان زن در زندگاني و آثار احمد شاملو)             احمد شاملو هم مثل فروغ فرخ زاد شاعر تجربه گر است که در دنيايي واقعي و ملموس، دنيايي عيني و ديداري که ذره ذره آکنده از پلشتي ها و پليدي هاست مي زيد . در زباله داني هاي مکرر اجتماعي تا بُن دندان دروغين مي پلکد بوي خاکروبه و ادرار را بالا مي کشد ،
 خنياگري و موسيقي ايراني       از آثاري که از تمدن ملل قديم به يادگار مانده, مي توان گفت که ايران در موسيقي, از کشورهاي معاصر خود مانند سومر, بابل, مصر و يونان عقب تر بوده است و شايد علت اصلي آن بوده که در ايران برخلاف ديگر کشورها, موسيقي در مراسم مذهبي بکار گرفته نمي شده و در واقع موسيقي خاص مذهبي وجود نداشته است.    ضربي هاي بي کلام و باکلام      ضربي هاي بي کلام در موسيقي ايراني شامل فرم هاي پيش درآمد، چهارمضراب و رنگ مي باشد و از فرم هاي موسيقايي ريتميک با کلام مي توان از تصنيف، ترانه و سرود نام برد [...] متاسفانه امروزه واژه "سرود" که بيشتر صدا و سيما مبلغ آن مي باشد به غلط به همه انواع موسيقي، چه با کلام و چه بي کلام اطلاق مي گردد و باعث ايجاد مفاهيم نادرست در ذهن عموم جامعه مي شود. علينقي وزيري ، پدر موسيقي نوين       تا آن زمان موسيقي ايراني کاملاً سينه به سينه منتقل و آموخته مي شد، ولي علينقي وزيري پس از آشنايي با آقا حسينقلي (استاد بزرگ تار)، به او پيشنهاد کرد تا رديف وي را به خط نت بنويسد. او هم پذيرفت و علينقي اين کار را طي مدت دو ماه به اتمام رساند. سپس رديف ميرزا عبدالله را نيز به خط نت تبديل کرد. وي از همان زمان تا واپسين دم حيات خود، در راه اعتلاي موسيقي ملي گام برداشت.
  شناخت موسيقي ايراني       بنابر شواهد تاريخي, موسيقي ايراني يکي از قديمي ترين موسيقيهاي جهان بشمار مي رود. از گذشته هاي دور, موسيقي ما از رديف تشکيل شده بود. از جامع ترين رديفهايي که از گذشته به دست ما رسيده است, مي توان به رديف ميرزا عبدالله و ميرزاحسينقلي اشاره کرد [...]علينقي وزيري براي اولين بار توانست رديف را به خط نت درآورد. آزاده شهمير نوري : [داوود پيرنيا ] موسيقيدان نبود اما گل ها را ساخت        او را بايد موسس برنامه هاي موسيقي گل هاي رنگارنگ، گل هاي جاويدان، يك شاخه گل، گل هاي صحرايي و برگ سبز دانست. برنامه هاي او تحولي در موسيقي راديو به .وجود آورد. نخستين برنامه هاي كودكان راديو هم از كار هاي او به شمار مي آيد قمرالملوك وزيرى                   ساسان سپنتا در مورد كنسرت قمر مىنويسد: در اولين كنسرتى كه داد به كلانترى جلب شد و به او تاكيد كردند و التزام گرفتند كه بى حجاب ظاهر نشود و بدون اجازه ى شهربانى صفحه ضبط نكند [...] همه ى كتاب ها و مقاله هايى كه درباره ى قمر نوشته شده با اين جمله پايان مىگيرد كه: قمر در نهايت فقر و تنگدستى مرد
مختصري از تاريخچه ي موسيقي ايران           محمد نوري  ، چهره ي ماندگار موسيقي...    ترانه‌ها و يادها: رقص گيسو دلکش، آشفته‌حالي بيژن جزني!
بيژن روحاني : شمس العماره ، برجي برايِ دينِ رعيت       در سال ١٢۴۵ خورشيدي يا ١٢٨۵ قمري شمس العماره در ضلع شرقي ارگ سلطنتي تهران ساخته شد. ساختماني پنج طبقه که ارتفاعش در حدود ٣٠ متر است. با آن که الگوي اصلي ساختن چنين بنايي، عمارت‌هاي بلند اروپا بوده است، اما فن و تکنيک و تزيينات اصلي به کار رفته در آن هنوز در ادامه معماري ايراني يا معماري سنتي ايران هستند. زيرا هنوز فنون و مصالح جديد مهندسي به ايران وارده نشده بودند. حکيم ابوالقاسم حسن بن علي طوسي معروف به فردوسي           حکيم فردوسي در "طبران طوس" در سال 329 هجري به دنيا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود و از نظر مادي داراي ثروت و موقعيت قابل توجهي بود. از احوال او در عهد کودکي و جواني اطلاع درستي در دست نيست ولي مشخص است که در جواني با درآمدي که از املاک پدرش داشته به کسي محتاج نبوده است؛ اما اندک اندک آن اموال را از دست داده و به تهيدستي گرفتار شده است. ويژهء سيمين بهبهاني    نوشته هائي از : رضا قنّادان، شکوه ميرزادگي، جواد مجابي، سعيد يوسف، احمد کريمي حکّاک، فرشته مولوي، ريوان ساندلر، محمدرضا قانون پرور، کامران تلطف، احمد ابومحبوب، استيو زيند و فرزانه ميلاني        

سيمين بهبهاني : يک بوسه

  جواب رد کامران شيردل به دعوت بهمن مقصودلو براي حضور در نيويورک  بهزاد عشقي :  نصرت رحماني در يکي از محله هاي قديمي رشت گم شد

  فخرعظمي ارغون

 مادر شاعر خوب و فرهيخته‌ي دوران ما، سيمين بهبهاني.   

:                         

بالای صفحه