m.ilbeigi@yahoo.fr         

                                                                                                                              

                       

بازهم دربارهءعبادی (جوانی کجائی که يادت بخير ! )


روالِ هميشگی ام اين بود که درنوشتن : آنسان نويسم که می انديشم و نه آنسان که " بابِ ميل " (سياستمدارانه و با سبک و سنگين کردن ِ واژه ها و حتی ويرگول ها ـ وبه غيز از اين اگرمی بود مايهء نگرانی ؛ بوئی از سياست و سياست مداری نبرده ام ) . قصد وغرضم تنها اين : بگويم هرآنچه که دلِ تنگم می خواهد و هرگز براين گمان نداشتم که گفته هايم " عين ِ واقعيت و حقيقت " اند . می نويسم آنسان که " درلحظه " می انديشم ( و " اين " لحظه و " آن " لحظه هميشه يکی نيست ـ ترسم از گفتن ِ اين نيست ) . نمی نويسم از بهر ِ " جاه و مقام " و نمی نويسم از بهر ِ جمع کردن ِ " هورا گويان " و يا " فحاشان " و نمی نويسم که " ردی " بگذارم ( " سگ " يا " خر ِ " کی باشم ؟! ) و آنچنان با تنهائی " خو " گرفته ام که حتی بدنبال ِ " دوست جمع کردن " هم نيستم . کيست که بدنبال ِ " دشمن تراشی " باشد ـ مگر آنکه " پاره سنگ ِ عَقلانه " داشته باشد . پس به دنبال " دشمن يابی " هم نيستم و اگر دلشان می خواهد ، با سايه ام اين و آن کنند، که بفرمايند ـ نوش ِ جان !
بسيار می خوانم از " دل ِ تنگی گوئی " ها ی ِ ديگران و همه را " هضم " می کنم و هيچ نمی گويم ـ مگرانکه در ستيز باشند با " دل ِ تنگی " هايم ـ حقم نيست ؟

منهم زمانی جوان بودم و نيمچه شور و شری داشتم . در عصر ِ جوانيم ، می بايست همه چيز را يا سياه ديد و يا سفيد ؛ یا مي بايست سوزانده شويم و يا می سوزانديم ؛ يا مرگ و يا مرگ ! و زندگی در ميان ِ اينها ؟ يا نمی دادندهِ مان ويا نمی خواستيمش ! از بس همه چيز را از بين بُرده بودند و يا می بُردند که ماهم نيم کاره کارهاشانرا تمام می کرديم : خالی کنيم جهانرا از همه چيز ! اگر خيال داريد نابود کنيد همه چيز را ، ماهم اينجائيم برای ِ مدد رسانی . و چنين شد که وحشت ِ تاريخ به وجود آمد : جمهوری ِ اسلامی . آه که از بدگوناگونه های ِ ساده لوحيم ! جمهوری ؟ قاه قاه !

اگر احمق نبودم و " عاقلانه " عقلم بود، هرگز پايم را فراتر از گليم ام نمی گذاشتم و وارد ِ " معقولاتی " ( نامعقولاتی ؟ ) که مُختَص ِ " تشکيلاتی " هاست نمی شدم . چه معنی دارد که هم پروپاچهء خونخواران ِ عمامه بسر را بگيرم ، هم سلطنت طلبان را و هم توده ای و اکثريتی و اقليتی ها و هم خاتمی و حجاريان و " اصلاح طلبان " را و ... و ... و... و هم " ماوراء راستان " و هم " ماوراء چپان " را . پس حق ِ شان نيست که بپرسند که در کجایِ اين جهانم ؟ ودر جوابم به گويم : درهمه جا و هيچ جا ـ لااقل نه در آنجاهائی که شماها هستيد ـ يا می خواهيد مرا بگذاريد .

... وامشب ـ بی آنکه بخواهم ؟ ـ ، دارم می رويم به سوی ِ يافتن ِ " دوستان ِ " جديد ؛ " چپ اندر چپ روان " ـ همانهائی که زمانی افتخارم بود از " آنان " باشم . اما پيشاپيش بگويم :
منهم چون آنان از موضع گيری های ِ چند روز ِ اخير ِ شيرين عبادی " شوکه " شده ام و سرگيجه گير ... که بگذريم ( فعلا ! ) ...

و اما اينان ـ که نام نمی برم ـ ، هنوز ـ عليرغم ِ هم سن و سال ( و شايد بيش ) بودن ِشان ، " پيرانه جوان " اند ؛ يعنی پابه سن گذاشته اند و هنوز افکار ِ پيرانه جوانی هايشانرا دارند و خوشند که بگويند که " حرف ِ زن - مردانه يکی ست " . عليرغم ِ تمام ِ شعارهايشان ، از تحول و " انقلاب در خود " گريزانند و به همین خاطر موردِ تمسخر ِ جوانانِ امروز که روزی خود چُنانچُون آنان بودند . به جز سياهی هيچ نمی بينند ـ ونه حتی خاکستری ـ تا چه رسد به سفيد . در دنيای ِ قديمی ِ به قولِ خودشان " متحول " خوشند و پا از آن بيرون هرگز نخواهند گذاشت که " بيرون رفته گان " خائنانند و خائن !
25مهر82/17 اکتبر 03

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Free counter and web stats