xalvat@yahoo.com        m.ilbeigi@yahoo.fr          

                                                                            

                       

کلهء پوکم خالی ست ... ( بانگاهی کوچک به کوچک " نادره افشاری" )         از : هيچ کس *

===================================

من تاکنون به خيلی از " روشنفکران " و فعالين ِ چپ ـ گاه به سخت ترِين وجه و حتی نامودبانه ـ تاخته ام . به گمانم حقم بود ـ چرا که خودم را از آنان می دانم و آنان را از خود . برای ِ من ـ چه در گذشته و چه درحال ـ رهبران حزب ِ توده و اکثريت از نوکران بودند و هنوز هم هستند . اما بجز عده ای معدود از اعضاء و کادرهايشان که تبديل شدند به نوکرانی بدتراز نوکر ، مابقی " خام خيالانی " بيش نبودند که از روی ِ اعتقاد غلطيدندبه آنجاهائی که نمی بايست . وحتی جلوتر می روم ، درمورد ِ مجاهدين هم ـ که هيچ سنخيت با آنها ندارم ـ همين را می گويم.

===================================

 نشسته ام جلویِ کامپيوترم وهاج و واجم . می خواهم بنويسم ( يعنی " به تاپم ")، اما کلهء پوکم خالی ست وخالی . سرم نيست و دلم هم . چه می توانم " بتراوانم" ( يعنی " تراوش " کنم ) ، به جز مزخرفات !

همين چند لحظه پيش ، کسی پيامی برايم فرستاد : " چقدر سياسی هستی ... دستهايت خسته نمی شوند که اينهمه تايپ می کنی ... " . ونگاه کردم به " وبلاگ" اش ، همه اش مناجات بود و قرآن .

يکی ديگر ، مرا از نوکران رضا پهلوی خواند و جويایِ حالش از طريق ِ من بود ! واين نشان ميدهد که نوشته هايم خواننده ندارند . والا مرا وصل کردن به رضا پهلوی ! ای تمام ِ خاکهایِ عالم برسرم !...

راستی را چرا منی که تا به ماوراء از سياست گريزانم ، اينچنين بالکل سياسی نويسم ؟ ما خودمانرا به سياست نمی چسبانيم ، اين سياست است که خودرا به زندگی ِ نکبت بارمان ، سفت و سخت می چسباند وچه بوی ِ گندی که ازآن برنمی آيد و عليرغم ِ صدها دستمال جلویِ دماغمان گذاشتن ، داريم ( يا لاقل من دارم ) خفقان می گيريم ( می گيرم ) .

*

بعد از 24 دقيقه نگرش به اکران ، اين " تراوشات " :

هيچ !

*

... وزمان گذشت ـ چه اهميت دارد چنددقيقه يا ساعت !

*

نگاه می کنم به تيترهای ِ " تارنما های خبری ِ فارسی " ( حال و حوصلهء باز کردن صفحاتِ شانرا ندارم ـ و حتی صفحات ِ مربوط به خودم ) . نگاه می کنم به تيترها ، شايد يکی " انگولکم " کند برای ِ نوشتن . خالی ِ خالی ام ! نگاه می کنم به کتابخانه ام ( کم ندارم ـ وخيلی خيلی بيشتر از اينها داشتم ، قبل از رسيدنِ طاعون، جذام ، سرطان ، سيل [ به هردو معنا ] و ... يعنی " جمهوری ِ ولايت ِ شاهنشاهی ِ خاک برسری ِ فقيه " ! ) و بسيارها برای ِ بازو بازخوانی دارم وباز پخش تا ديگران هم کمی از سفرهء فقيرانه بگيرند ...

*

... وزمان گذشت ـ چه اهميت دارد چنددقيقه يا ساعت !

*

رشوه 35 ميليون دلارى شركت ملى نفت نروژ به فرزند هاشمی رفسنجانی
* مطبوعات نروژ شرکت ملی نفت اين کشور را به رشوه دادن به شرکت واسطه اين قرارداد، که يکی از پسران هاشمی رفسنجانی در آن نقش کليدی دارد، متهم کرده اند.

مطلبِ خوبی ست برای نوشتن ـ بخصوص که " کلماتِ قصار ِ " بامزه ای دارم در بايگانی هايم از رفسنجانی (پدر ) . کو حال ِ گَشتن !

 

سخنان آيت الله منتظرى درزادروزامام اول شيعيان
*
در برابر تذكرات من جناياتى در اين منطقه مرتكب شدند: قرآن پاره كردند، كتاب هاى علمى و دينى را پاره كردند،فحاشى كردند، كوبيدند،
زدند، شكستند.. بعضى آقايان كه اين كارها را انجام مى دهند خودشان 
را مجسمه دين پنداشته اند

اين " بامزه " ، گويا خيال دارد که " آبرو "یِ شان باشد بعد از رفتنِ شان ! در بايگانی ام که چه کم ندارم از او!


گفتگو با ناصر مسعودى
خواننده معروف گيلانى

اين يکی چه خوش است  . بهمين خاطر عکسش را دوبار آوردم .

بی تفسير ( انگار که تابه حال داشته ام ! ) :

هادى سليمانپور آزاد شد

ناجاو وزارت خارجه تيراندازى دوباره به سوى سفارت انگليس راتكذيب كردند

احمد شيرزاد: خاتمى بايد براى برگزارى رفراندوم پا پيش بگذارد

آخرين وضعيت يكى از بازجويان زهرا كاظمى

چهارمين جلسه دادگاه مامور سابق ساواک و جاسوس جمهورى اسلامى دربرلين

25 درصد جمعيت ايران دچار كم خونى هستند

دبيركل‌ جبهه‌ مشاركت‌ ايران‌ اسلامي‌: ما يكي‌ از رياكارترين‌ حكومت‌ها را داريم‌

به گزارش سازمان ملل: خط فقر در شهرهاى ايران از 6/14 درصد گذشت

اسلام بحث تساوى زن و مرد را ندارد

مجلس خبرگان:رهبرى درهمه عرصه ها به وظايف خود عمل كرده اند

چگونه پاکستان قدرت رابه طالبان بازميگرداند؟فيليپ گرانجرو.ترجمه:سيامند

فقرا هر روز فقيرتر و اغنيا هر روز غني‌تر مي‌شوند،چرا؟

19شهريور: تماشاچيان زن را در قم از ورزشگاه بيرون کردند  

جزييات فروش داروهاى سقط جنين در ناصرخسرو

19شهريور:فلاحيان در گفتگو با روزنامه شرق:ليست سياه نداشتيم

[ کمی تفسير : اين دلقک هنوز می نويسد : ]

استحاضه بهتر است يا توسعه سياسي؟
يادداشتي از نيما راشدان، سوئيس

و... 

اين همه خرابکار؟!

دو دهه است يك موج خاطره نويسي در درونمرز و برونمرز ايران آغاز شده است. هركدام اين نوشته‌ها كه يا به صورت گفت‌و‌گوست و يا اين كه راوي - خود - خاطراتش را به رشتة سخن كشيده است، بيشتر به زندگي سياسي-روشنفكريراوي و آنچه در پيرامون ايشان گذشته است، پرداخته شده است.

گاه اين افراد از زندگي و رفتار اجتماعي پيشينشان پشيمانند و گاه همچنان بر همان مواضع چهل-پنجاه سال پيششان پافشاري مي‌كنند.

جالب اين كه همين‌ طيف دوم همچنان خودهاشان را از نسل برتر و منجي و ناجي ملت ايران به شمار مي‌آورند!

از نادره افشاري

 >براي خواندن مقاله

اين يکی دارد مرا به استفراغ می کشاند. کَسَکی بود که هرنوع " فرمان " را در درون ِ مجاهدين پذيرفت و بعد بروال ِ هميشگی اش با " يک قرن عقبان " ( نام نمی برم ؛ خوددانند! ) " لاس ِ سياسی " زد ( هرگز واردِ زندگی ِ خصوصی ِ افراد نخواهم شد که بدترين هاست ) ، و حالا شده است " باد به غبغب اندازی " رام و بی مُخ در اختيار ِ سلطنت طلبان . وقيح است و وقيح است و وقيح و نوکرمنشانه دارد سياه می کند تمام ِ کسانی که خار ِ چشم " آقا رضای ِ اول " ، " آقا ممدرضا " و " آقا رضایِ دوم " بودند وهستند .

من تاکنون به خيلی از " روشنفکران " و فعالين ِ چپ ـ گاه به سخت ترين وجه و حتی ناموءدبانه ـ تاخته ام . به گمانم حقم بود ـ چرا که خودم را از آنان می دانم و آنان را از خود . برای ِ من ـ چه در گذشته و چه درحال ـ رهبران حزب ِ توده و اکثريت از نوکران بودند و هنوز هم هستند . اما بجز عده ای معدود از اعضاء و کادرهايشان که تبديل شدند به نوکرانی بدتراز نوکر ، مابقی " خام خيالانی " بيش نبودند که از روی ِ اعتقاد غلطيدند به آنجاهائی که نمی بايست . وحتی جلوتر می روم ، درمورد ِ مجاهدين هم ـ که هيچ سنخيت با آنها ندارم ـ همين را می گويم .

مارا باندازهء کافی شعورست که بين ِ خودمان " تسويه حساب " کنيم ( وبسيارو بسيار تابه حال کرده ايم ) . اين خانوم را ـ که ازما نيست و بچسابند خودرا سفت و سخت به سلطنت طلبان ـ ، حق آن نيست که بيآيد ادا و اطوارهای روشنفکری دربيآورد ـ که در سلطنت طلبان هيچ نشانی از روشنی نيست که به سياهی خو گرفته اند.

*م. ايل بيگی

جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۸۲