xalvat@yahoo.com m.ilbeigi@yahoo.fr |
زيته، شمارهی هشتم نشريهی دانشجويی به دو زبان گيلکی و فارسی در اين شمارهی 16 صفحهای میخوانيم: مروری بر چند رویداد گيلؤنˇ موسيقی تاسيؤن ازخودبيگانگی نسيم روياننده؛ يا باد ويرانکننده؟! شعر گيلکی نگاهی به 23:45 مطالعهی قوميت در انسانشناسی بازگشت به گذشته، آری يا نه؟! (نگاهی گذرا بر پديدهی بازگشت به گذشته و دلايل احتمالی آن) در باب دو مفهوم زنگها برای چه کسی به صدا در میآيند؟ فرهنگ، هويت، گيلک؛ چند بازتعريف رابطهی هويت، زبان، کثرت در روانکاوی ناصر مسعودی با طعم جيپسیکينگز داستان گيلکی (رافايی) در وانيويس اين شماره میخوانيم: « انگار همين ديروز بود که پيششمارهی نشريهی دانشجويی (زيتهی فعلی) منتشر شده بود و شايد برای اولين بار در دانشکدهی فنی دانشگاه گيلان، دانشجويان نشريهای را میديدند که به زبان و ادبيات گيلکی میپردازد و میخواهد يکتنه در مقابل باورهای نادرست بسياری از کسانی که پرداختن به زبان مادری را بیهوده و مضحک میدانستند، بايستد. انگار همين ديروز بود که در پيششمارهی نيناکی، يادداشتی با عنوان «تو هويت دأنی» آمده بود و ما خودمان را پیجوی هويت شناسانده بوديم. ديروز نبود؛ درست خرداد ماه 1383 بود. چهار سال پيش و نيناکی پس از چهار شماره (يک پيششماره و سه شمارهی اصلی) به زيته تغيير نام داد و به اينجا رسيديم که هستيم! ■ از همان روز نخستی که پا به عرصهی نشريات دانشجويی گذاشتيم، با چند نقد متفاوت روبهرو بوديم. گرچه برخی از اينان را نمیتوان نقد نام نهاد. از سویی برخی دوستان هر گونه تلاش فرهنگی برای زنده نگاه داشتن فرهنگ بومی را مشکوک و خطرناک قلمداد کرده و به آن برچسبهای آنچنانی میزدند که البته اين با تفکر انديشمندان و نويسندگان ادبيات و فرهنگ گيلکی که همگی از فرزندان ايراناند در تضاد است. و از سويی ما را کهنهپرست و ارتجاعی میدانستند و آن گزارهی معروف «ای بابا! در عصر اينترنت و جهانی شدن، شما افتادهايد به دنبال زبان گيلکی و گمج و دوغ و دوشاب؟!» حوالهی ما میشد. در کنار هر دو اينها، اين روزها برخی از جوانان گيلانی و مازندرانی، در توجه دوبارهشان به فرهنگ بومی، دچار تندرویها و قضاوتهای نادرستی میشوند که دوست داشتن هويت بومی و زبان مادری خويش را همزاد تنفر از ديگران و ايجاد حس برتریجويی میبينند که زيته بنا به احساس خطر و مسئوليت خويش در اين باب و پاسخ دادن به دو دستهی منتقدين نامآورده، در اين شماره تلاش کرده است که با آوردن يادداشتهايی با نگاههای مخالف و موافق، به بررسی آنچه که تاکنون از آن به عنوان «هويت» نام برده بپردازد و ضمن آن از ديدگاههای روانکاوی، انسانشناسی و جامعهشناسی و نيز فلسفه، نيمنگاهی به مفاهيمی چون هويت و قوميت داشته باشد.» متن ِ کامل ِ اين شماره را در اينجا ، اينجا ، اينجا ، اينجا و اينجا بخوانيد . May 2008 || April 2008 || March 2008 || February 2008 || January 2008 || December 2007 || November 2007 || October 2007 || September 2007 || August 2007 || July 2007 || June 2007 || May 2007 || April 2007 || March 2007 || February 2007 || January 2007 || December 2006 || November 2006 || October 2006 || September 2006 || August 2006 || July 2006 || June 2006 || May 2006 || April 2006 || March 2006 || February 2006 || November 2005 || October 2005 || September 2005 || August 2005 || |